Diskussionsfrågor om könsmaktsordningen

Mäns och kvinnors beteenden är definitivt olika. Som jag ser det handlar kvinnor mer med känslor än vad män gör. Kvinnor är mer känsliga, men det finns dock män som också är känsliga. Det är inte bara att vårt beteende är annorlunda utan vi tänker även annorlunda. Visst kan kvinnor och män dela åsikter men vi har olika sätt att tänka på för att komma fram till vårt resultat. Men det har alla människor, alla tänker vi ju olika. Ett typiskt exempel när man jämför kvinnor och män är att kvinnor pratar mer än män dvs. man menar oftast att kvinnor skvallar mer. Sen pratar kvinnor också mer i detaljer än vad män gör. Men tro det eller ej män skvallrar också, fast jag tror att kvinnorna vinner den frågan, jag tror definitivt att kvinnor skvallrar mer än vad män gör.


Skillnaderna på hur vi tänker och hur vi beter oss kan bero på olika saker. Personligen så tror jag att det både beror på samhället och på uppfostran. Om man har blivit uppfostrad i ett sådant hem där det är typiskt att kvinnan tar hand om hushållet och mannen jobbar då har man tankesättet att kvinnor ska vara hemma med barnen osv. Man är inte van vid att kvinnor blir yrkesmänniskor. Men man kan ha fått en uppfostran där man har blivit sagd att mannen och kvinnan ska göra lika mycket och sträva efter samma mål. De ska båda få en bra utbildning och senare i livet ett jobb, man ska inte behöva stanna hemma och laga mat, passa barnen bara för att man råkar vara kvinna. I dagens samhälle tror jag vi rör oss mot ett mer jämlikare samhälle, att kvinnor och män ska få det lika bra. Det finns alltid diskussioner om mäns och kvinnors löner och att oftast män blir chefer. Jag tycker att uppdelningen mellan kvinnor och män är hyfsat bra men det skulle kunna vara lite bättre. Om en man och en kvinna jobbar på samma arbetsplats och egentligen ska ha likadan lön borde inte mannen få högre bara för att han är man. Jag tycker även att det ska vara likadan förutsättning för kvinnor och män att bli chefer.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0