Hur jämställda är vi i Sverige idag?

Hur jämställt är det egentligen i Sverige idag? Vad tror ni behöver det vara mer jämställt i Sverige? Tyck till!
 Jag skulle påstå att det är ganska jämställt och att Sverige är ett av de länder som har det mest jämställt. Men visst, det är inte helt och hållet perfekt. Men jag tror på att vi jobbar mot ett mål för att förbättra Sverige.

Vilka frågor tar vi upp när vi pratar om jämställdhet? Har män och kvinnor likadana löner och hur många män är chefer, professorer gentemot kvinnor?

Jag har valt att jämför Finland med Sverige, vilket land har det mest jämställt?

Tabellen visar andelen kvinnliga proffesorer i procent i vissa europeiska länder under 2002. Här ser man tydligt att Finland har mer kvinnliga professorer än vad vi har i Sverige. Betyder det att Finland har det mer jämställt? Ja, i denna frågan har dem det. I Sverige är det helt klart inte lika många kvinnor som har chefspositioner eller är proffesorer.


Jag har även titta på andra fakta som visar att Sverige är mer jämställt, enligt Anne Maria Holli i en intervju på hemsidan http://wo.uio.no/as/WebObjects/avis.woa/wa/visArtikkel?id=22705&del=nikk.

Hon menar att det finns många skillnader mellan det svenska och det finska samhället. Båda länderna tar upp frågan om jämställdhet och kämpar för det att samhället ska vara så jämställt som möjligt. Men en av de största skillnaderna i dessa två länder är enligt henne att Sverige anser att jämställdhet och feminism är samma sak. I Sverige tjänar alltså både kvinnor och män mer på ett jämställt samhälle, hur nämner hon inte. I Finland är det inte så, feminism och jämställdhet är enligt dem inte samma problem, de menar att feminism handlar om kvinnors rättigheter och att man tar något från männen. Detta låter helt konstigt, hur kan man mena att kvinnor tar något från männen, jag tycker att det är ett helt konstigt resonemang.

Enligt mig har Sverige det ganska jämställt, dock inte helt.


Kommentarer
Postat av: lha

det var subjöst av dig ;) lärde mig mycket av texten :)

2008-09-26 @ 10:40:36
Postat av: Anonym

Bra och intressant jämföresle.

2008-10-19 @ 21:49:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0